EBVÂBU’L-AMEL FÎ’S-SALÂT

19 03 2007

EBVÂBU’L-AMEL FÎ’S-SALÂT
Namaz İçinde Amel Bâbları

1- NAMAZ İŞİNDEN (VE NAMAZI TAKVİYE ETMEK ÜZERE) OLDUĞU TAKDİRDE NAMAZ İÇİNDE ELLE YARDIM İSTEME BABI

Ve İbn Abbâs:
İnsan, namazı içinde kendi bedeninde n istediği herhangi bir organı ile yardım isteyebil ir (yânî organını kullanabi lir) demiştir 2. Ebû İshâk Amr ibn Abdillah da namazı içinde kendi ..

1  Bâzı Buhârî nüshalarında hâsseten es-Sağânî nüshasında böyle ‘ ‘Besmele’ ‘Ii bir büyük başlıkla gelmiştir. Miftâhu Kunûzi’s-Sünne’dc de bu, ayrı bir kitâb halindedi r.

2  Babın hadîsinde Peygamber, İbn Abbâs’ı namaz içinde sol yanından sağ yanına eliyle geçirmiştir. Namaz içinde böyle el ile yardım istemek caiz olunca, buna kıyâsen bedeninde n istediği herhangi bir organıyle yardım istemesi caiz olur.
3 başlığını eliyle koyup kaldırmıştır

Alî ibn Ebî Tâlib de namazda sağ elinin avuç içini sol kolunun bileği ile eli arasındaki eklem üzerine (yfihud
ayaktaki aynı eklem üzerine) koymuş ve namazda cildi kaşımakta ve elbiseyi düzeltmekte be s yoktur,
demiştir 4.

3  Ebû İshâk, Amr ibn Abdillah es-Sebîî’dir. Kûfe’de yetişen büyük tabiî fakîhi-dir; otuz sekiz sahâbtden rivayeti vardır. 126 hicret yılında 96 yaşında vefat etmiştir. Ebû Hanîfe’nin üstâdlarından sayılmıştır {Umdetu’l-Kaarî, III, 697).
4  Alî ibn Ebî Tâlib’in bu fiilini, Buhârî’nin üstâdlarından olan Müslim ibn İbrâ-hîm, Abdusselâm ibn Ebî Hâzım’dan; o.da Gazvân ibn Cerîr’den; o da babasından böyle tahrîc etmiştir. Bunu İbn EbîŞeybe de tahrîc etmiştir (Fethu’l-Bârî).
Bu ta’lîktekİ “rusğ” kelimesi hakkında şu bilgi verilmiştir:
râ’nın dammı ve sîn’in sükûnuyle ve iki damma İle hayvan kısmının tırnağıyle ellerinin ve ayaklarının İncikleri kavuştuğu yerin arasında olan mev-zıa denir ki, hurda ve bukağılık ta’bîr olunur. Bir kavle göre insanda zikredile n şekilde bileğe, kezâlik ayakta incikle tabanın kavuştuğu yerde olan oynak yerine denir ki, eldeki bileğin yerindedi r. Cem’i “” gelir, ve her hayvanın dahi zikredile n yerine “rusğ” denir.râ’nın dammıyle ” çL)\ ” ma’nâsınadır ki, zikrolund u {Kaamûs

1-…….Bize Mâlik, Mahrame ibn Süleyman’dan; o da İbn Ab-
bâs’ın himayesin de bulunan Kurayb’den haber verdi. Kurayb de Mah-rame’yeîbn Abbâs(R)’tan şöyle haber verdi:
îbn Abbâs, bir gece mü’minlerin anası olan Meymûne’nin yanında kalmış. Meymüne, İbn Abbâs’m teyzesidi r. İbn Abbâs şöyle dedi: Ben (başımı) yastığın enine koyarak uzandım. Rasûlullah ile ehli de başlarını yastığın boyuna koyarak uzandılar. Rasülullah uyudu. Tâ gece yarıyı bulduğu, yâhud biraz evvelce, yâhud biraz sonraya kadar. Sonra Rasülullah uyandı. Akabinde oturdu ve eliyle yüzünden Uykuyu sildi. Ondan sonra Âlu İmrân Sûresi’nin son on âyetini okudu. Sonra kalktı ve asılı duran küçük bir kırbaya uzandı. O kırbadan güzelce bir abdest aldı. Sonra dikilip namaz kılmaya koyuldu. Abdullah ibn Abbâs dedi ki: Ben de kalktım ve O’nun yaptığı gibi yaptım. Sonra gittim ve O’nun (sol) yanına, namaza durdum. Rasülullah sağ elini başımın üzerine koydu ve sağ kulağımı eliyle tutup büküyordu5. İki rek’at kıldı, sonra iki rek’at, sonra iki rek’at, sonra iki rek’at, sonra iki rek’at kıldı. Ondan sonra tek (rek’atlı bir namaz) kıldı. Sonra müezzin O’na (çağırmaya) gelinceye kadar yine uzandı. Sonra kalktı ve hafif iki rek’at namaz kıldı. Sonra da evinden çıkıp sabah namazını kıldırdı 6.

2- NAMAZ İÇİNDE NEHYEDİLEN KELÂM BABI 7

5  Rasûlullah’ın onun sağ kulağını bükmesi, imâm yalnız olduğu zaman me’mû-mun sağ tarafta duracağını tenbîh içindi… “Abdest almayı hafîf yapmak bâ-bı”nda geçen hadîste İbn Abbâs: Beni yerimden çevirip sağ yanına geçirdi, demiştir.
Buhârî, Rasûlullah’ın işte bu fiilinden, namaz kılanın, namazını düzeltip kuvvetlen direcek bir işi eliyle yapabilec eği hükmünü çıkarmıştır. Çünkü musal-lîye namazı içinde başkasına âîd bir işte elini kullanması caiz olunca, ihtiyâç duyduğu zaman namazında kuvvetli olmak ve neşâtlanmak için kendi şahsiyle ilgili bir işte eliyle yardım etmesi, evlevİyetle caiz olur (Kastallânî).
Buhârî bununla küçük amelin (ameli yesîrin) namaza mâni’ olmayacağını isbât etmek istemiştir.

6  Bu tek rek’atlı namaz bir rek’at mı, yoksa üç rek’at mı; ibarenin mantûkundan açıkça anlaşılamıyor. Onun için vitr namazını kimi bir niyetle üç, kimi ikinci rek’atta selâm ile ayırarak üç rek’at, kimi yalnız tek rek’at i’tibâr etmiştir.
Buhârî bu hadîsi, bâzı küçük kelime farklanyl e Sahfh’inin oniki yerinde, ayrı ayrı mes’elelere delîl yapmak üzere getirmiştir.

7  Bu bâbdaki hadîsler, İslâm’ın başlangıcında namaz içinde bâzı hacetlerl e kısaca söz söylemenin mübâh olduğunu isbât ediyor. İslâm’ın başlangıcında namazda kelâmın mübâh olup, sonradan haram kılındığı hususunda da fakîhlerin çoğu-

2-…….Abdullah ibn Mes’ûd (R) şöyle demiştir: Biz (İslâm’ın
başlangıcında) Peygamber (S) namazda olduğu hâlde kendisine selâm verirdik; O da bize selâmla mukaabele ederdi. Biz Habeş Meliki olan Necâşî’nin yanından döndüğümüz zaman (yine namazda iken) Peygamber’e selâm verdik, fakat bu defa Peygamber bize selâmla mukaabele etmedi. Ve: “Şübhesiz namaz içinde (Allah ile) büyük bir meşguliyet vardır” buyurdu.

3-…….Bize Hüreym ibnu Sufyân, el-A’meş’ten; o da İbrâhîm’-
den; o da Alkame’den; o da Abdullah ibn Mes’ûd (R)’danolmak üzere, bir önceki hadîs tarzında tahdîs etti.
nun ittifakı vardır. Şu kadar var ki İmâm Mâlik, namazı ıslâh için namaz içinde kelâmı tecviz etmiştir. İmâm Şafiî de hatâen kelâm etmenin namazı bozmayacağına kaail olmuştur. Hanefîler ise böyle farklara lüzum görmemişler, namazda kelâm ister namazı ıslâh kasdiyle, ister sehven söylenmiş olsun namazı bozar demişlerdir.
Namazla ilgisi olmayan konuşmaların harâmlığmda ve namazı bozacağında âlimler ittifak etmişlerdir.

4-…….Ebû Amr şöyle demiştir: Zeyd ibn Erkam bana şöyle dedi:
Muhakkak biz, Peygamber zamanında namaz içinde iken kelâm ederdik. Bizim herhangi birimiz (yanındaki) arkadaşına kendi hacetini söylerdi. En sonunda “Namazlara ve orta namazı muhafazay a devam edin. Tam huşu’ ve tâat ediciler olarak Allah için dîvân durun1′ (ei-: 238) âyeti indi de, bize namazda susmak emrolundu 8.

3- NAMAZ İÇİNDE ERKEKLERİN “Slibhânallah” VE ‘Elhamdu lillâh” nevinden sözlerinin caiz olacağı
BABI

5-……. Sehl ibn Sa’d (R) şöyle demiştir: Peygamber (S) Amr
ibn Avf oğullan arasında sulh (yânî barış) yapmak üzere (onların yurduna) çıktı. Namaz vakti de geldi. Bunun üzerine Bilâl, Ebû Bekr’e
8 Birincisi ndeki “Şübhesiz namaz içinde azametli bir meşguliyet vardır” fıkrası ile üçüncü hadîsteki “Bize susmak emrolundu” fıkrası bâb başlığına uygunluk yerleridi r. Bunlar artık, namaz içinde, başlangıçta mevcûd olan genişlik ve serbestli k derecesin de söz söylemenin nehyedild iğini isbât eder. Bununla beraber İhtiyâç hâlinde namazı düzeltmek veya yanılmayı hatırlatmak için teşbih, hamd ve benzeri küçük cümlelerin söylenebileceği, bunun ardındaki ve başka hadîslerle sabittir.
Ehvâhu’l-Amel ITs-Salât/1141
geldi ve: Peygamber ahkonuldu . İnsanlara imamlık eder misin? dedi. Ebû Bekr: Eğer isterseni z evet, dedi. Bu cevâb üzerine Bilâl namaza ikaamet etti. Ebû Bekr de öne geçip namazı kıldırmaya koyuldu. Bu esnada Peygamber safflar arasında yürüyerek, saffları yara yara geldi, nihayet birinci saf fa ulaşıp dikeldi. İnsanlar tasfîh yapmaya başladılar. Sehl dedi ki: Tasfîh nedir bilir misiniz? Tasfîk’tır (yânî el çırpmaktır) 9.
Ebû Bekr namazını kılarken başını çevirmezdi. Arkasındaki cemâat el çırpmayı çoğaltınca başını çevirdi. Baktı ki Peygamber saf-fin içinde. Peygamber hemen ona “Yerinde dur” diye işaret etti. Ebû Bekr iki elini yukarıya kaldırdı da Allah’a hamd etti 10. Sonra geri geri Peygamber’in arkasına geçti. Peygamber ileriye geçip namazı kıldırdı “.

4- NAMAZ İÇİNDE BÂZI KİMSELERİN İSİMLERİNİ SÖYLEYEN YÂHUD YİNE NAMAZ İÇİNDE İKEN (NAMAZI
BOZUP BOZMAYACAĞINI) BİLMEYEREK’ BAŞKASINA SELÂM VEREN KİMSE BABI n

9 Cemâatin el çırpması, Peygamber’in geldiğini Ebû Bekr’e haber vermek içindi. Buna *’ j^’ – Tasfîh” yâhud ” j^ = Tasfîk” denir. Bâzı lûgatçılara göre tasfîh, bir elin arkasını diğer elin avucuna vurup ses çıkarmaktır. Tasfîk ise, avuçları birbirine çarpmaktır. Namazda ihtiyâç sırasında bunu yapmak kadınlara mahsûstur. Bazılarınca sağ elin iki parmağını sol avucuna vurup ses çıkarmak diye ta’rîf edilmiştir.

10  Hadîsin bâb başlığına delîl olan yeri burasıdır. Namaz içinde hamd olsun, tes-bîh olsun caizdir. İmâmın namaz fiillerin de yâhud kıraatte yanıldığını kendisine bildirmek için cemâatin tesbîh etmesi caiz olduğunda ittifak vardır. Bunun maadası hakkında fakîhler ayrı ayrı görüşler ileri sürmüşlerdir.
11  Buhârî bu hadîsi Sahîh’inde ayrı ayrı başlıklara delîl olmak üzere bâzı sened ve lâfız farkları ile yedi yerde getirmiştir.

12  Bu başlıkta Hamavî, Kuşmeyhenî ve Kerîme nüshalarında “muvâceheten” lâfzı sabit olmuştur. Ebû Zerr, Asîlî ve İbn Asâkir nüshalarında bu lâfız düşmüştür. Bâzı nüshalarda ismi fail vezni ile ve zamire muzâf haliyle = Ona yönelici olmayarak” şeklinde gelmiştir. Bİz bu ihtilâftan dolayı başlık tercemesi nde “muvacehe” kelimesin i katmadık.
Başlıktaki iki hükme de hadîste mutâbaat noktaları vardır.

6-…….Abdullah ibn Mes’ûd (R) şöyle demiştir: Biz: Tahiyye
namaz içindedir der, bir takım isimler söyler ve birbirimi ze selâm okurduk (yânî fulâna selâm olsun, fulâna selâm olsun derdik). O isimlere selâm ettiğimizi Rasûlullah (S) işitti de:
iıEt-Tahiyyâtu îillâhi ve’s-salâvâtu ve’t-tayyibâtu. Es-Selâmu aleyhe eyyuhe fn-nebiyyu ve rahmetu ‘ilâhi ve berekâtuhu. Es-Selâmu aleynâ ve ala ibâdVllâhVs-sâlihîn. Eşhedu en lâ ilahe ille’llâhu ve eş-hedu enne Muhammede n abduhu ve rasûluhu deyiniz. Çünkü sizler bu Ve ibâdiHlâhVs-sâlihîn ( = ve Allah’ın bütün iyi kullarına selâm olsun) sözünü söylediğiniz zaman, muhakkak Allah ‘in gökteki ve yerdeki her bir sâlih kuluna selâm vermiş olursunuz” buyurdu 13.

0 5- EL ÇIRPMAK KADINLARA MAHSÛSTUR BÂBİ

7-…….Bize ez-Zuhrî, Ebû Seleme’den; o da Ebû Hureyre’den
tahdîs etti. Peygamber (S): “Tesbîh etmek erkeklere, el çırpmak kadınlara mahsûstur” buyurmuştur.
O
13 Bu Tahiyyât Duâsı’nm tercemesi, Teşehhüd babında verilmişti.

8-…….Sehl ibn Sa’d (R) şöyle demiştir: Peygamber (S):. “Sub-
hânallah demek erkeklere; el çırpmak (yâhud da sağ elin içini, sol elin üstüne vurup ses çıkartmak) kadınlara mahsûstur” buyurdu 14.

6- NAMAZI İÇİNDE YÜZÜNÜ YÜRÜDÜĞÜ TARAFA.VİRMEKSÎZİN GERİ GERİ GİDEN YÂHUD KENDİSİNE İNECEK BİR İŞTEN DOLAYI ÖNÜNE DOĞRU İLERLEYEN KİMSE BABI
Bu hadîsi Sehl ibn Sa’d, Peygamber(S)’den rivayet
etmiştir i5.

14  Hadîslerin bâb başlığına delâlet noktalan açıktır. Bunlar aynı hadîsin değişik sahâbîler tarafından rivayetid ir. Birinci hadîste et-Tasfîk”; ikincisin de ise et-Tasfîh” lâ.fzıyle gelmiştir. Bu lâfızların aynı ma’nâya (yânî el çırpmak ma’nâsma) geldiği 5 rakamlı hadîsin haşiyesinde geçmişti. Bâzı lûgat-çtlara göre “Tasfîh”, bir elin arkasını diğer elin avucuna vurup ses çıkarmaktır. Tasfîk ise, avuçları birbirine çarpmaktır. Bazılarınca sağ elin iki parmağını sol avucuna vurup ses çıkarmak diye ta’rîf edilmiştir
.
15  Buhârî Sehl ibn Sa’d’ın bu, namaz içinde geri geri ve ileriye doğru gidişi anlatan  meşhur  Minber  Hadîsi’ni,  Kitâbu’s-Salât’ın  evvelleri nde  ve  Kitâbu’l-Cumua’da mevsûlen rivayet etmiştir.
Bu hadîsten iki üç adımlık hafîf yürüyüşün namazı bozmayacağı ve öğretmek gibi bir maslahat için imâmın me’mûmlardan biraz yüksek bir yerde durması… caiz olduğu hükümleri çıkarılmıştır.

9-…….ez-Zuhrî şöyle dedi: Bana Enes ibn Mâlik şöyle haber
verdi: Müslümanlar o pazartesi günü sabah namazı içinde bulundukl arı sırada ve Ebû Bekr onlara sabah namazını kıldırırken, Peygamber (S) birdenbir e onlara göründü. Âişe’nin odasının perdesini açmış hâldeydi. Peygamber, saff saff dizilmiş (namaz kılmakta) olan sahâbî-lerine baktı ve tebessüm edip gülüyordu. Ebû Bekr, Rasûlullah namaza çıkmak istiyor zannedere k (saffa girmek için) yüzünü kıbleden ayırmadan, iki topuğu üzerinde geri geri çekildi. Müslümanlar Peygam-ber’i gördükleri zaman, O’nu görmekle aşırı derecede sevinerek namazları içinde fitneye düşmelerini (yânı namazlarını bozmalarını) düşündüler. Bu sırada Peygamber onlara eliyle “Namazınızı tamamlayın” diye işaret etti. Sonra içeriye girdi ve tuttuğu perdeyi salıverdi. İşte Peygamber, bu gün vefat etti 16.

7- BÂB : ANASI, NAMAZ KILMAKTA OLAN EVLÂDINI ÇAĞIRDIĞI ZAMAN? 17

10-…….Ebû Hureyre (R) şöyle dedi: Rasûlullah (S) şöyle buyurdu: “Bir kadın oğluna nida edip çağırdı. Oğlu bu esnada ibâdet yerinde (namazda) bulunuyor du. Anası: Yâ Cureyc! dedi. Cureyc: Yâ Allah! Anama icabet hakkı ile namazımı tamamlama hakkı birleşti! dedi. Anası yine: Yâ Cureyc! dedi. Cureyc: Yâ Allah! Anam
16  Hadîsin bâb başlığına mutabakatı açıktır.

17  Yânı namaz içinde iken ananın çağırmasına icabet vâcib olur mu, olmaz mı? Vâcib olursa namaz bâtıl olur mu, olmaz mı? Bu iki mes’elede görüş ayrılıkları vardır. îşte Buhârî, bundan dolayı izâ’nın cevâbını zikretmem iştir (Fethu’l-Bârî).
Ebvâhu’1-Amcl fî’s-Salât/1 ]45
ve namazım! dedi. Anası yine: Yâ Cureyc! diye nida etti. Cureyc de yine: Yâ Allah! Anama cevâb mı vereyim, yoksa namazı mı tamamlaya yım? dedi. Bu sefer anası: Yâ Allah! Cureyc fahişe kadınların yüzüne bakmadıkça ölmesin, diye ilendi. Cureyc’in savmıasına koyun güden çoban bir kadın sığınır dururdu. (O çoban kadın başka biri ile cinsî münâsebet etmişti.) Derken bir çocuk doğurdu. Kadına: Bu çocuk kimdendir? diye soruldu. Kadın: Cureyc’dendir, savmıa-sından indi (bu çocuğa beni hâmile yaptı), dedi. Bu haber Cureyc’e ulaşınca: Çocuğunun bana âid olduğunu iddia etmekte olan bu kadın nerede? dedi. Sonra (kadınla çocuk getirildiğinde): Ey çocuk, senin baban kimdir? diye sordu. Küçük çocuk dile gelip: Koyun güden bir erkek çobandır, dedi” 18.

8- NAMAZ İÇİNDE İKEN ÇAKIL TAŞLARINI EL İLE DOKUNUP (GİDERMEK) BABI

11-…….Bana Muaykîb (ibn Ebî Fâtıma) tahdîs etti ki, Peygamber (S), secde edeceği yerdeki toprağı eliyle düzelten bir kimsenin durumu hakkında: “Bir daha böyle toprak düzleyecek olursan elinle bir defa dokun” buyurmuştur I9.

18  Hadîsde Cureyc’İn namaza devamla, anasına cevâb vermek arasında tereddüd ettiği; namazını bırakıp anasına İcabet etmek evlâ iken, namaza devam etmeyi üstün gördüğü, bu yüzden anasının ilericiyl e bir iftiraya uğradığı, fakat Yüce Allah’ın onu bu musibette n kurtaraca k duasına icabet ettiği sabit oluyor.
Buhârî bu hadîsi Meryem Sûresi Tefsiri ile İsrail oğulları’nı Zikr bölümlerinde, daha uzun bir metin hâlinde getirmiştir. Oradaki açıklamalar daha fazla olacaktır.

19  Hadîsteki “racul” tağlîb olarak geldiğinden, çakıl taşlarına el ile dokunma ve toprak düzeltme cevazı erkek kadın herkes hakkında carîdir. Bir defaya mahsûs olmak üzere, secde ederken namaz kılana ezâ verecek çakılların gidebilme sinde; toprağın el ile düzeltilmesinde dînî bir mahzur yoktur.

9- NAMAZDA İKEN ÜZERİNE SECDE ETMEK İÇİN ELBİSEYİ YERE
YAYMAK BABI
10- NAMAZ İÇİNDE İKEN YAPILMALA RI CÂÎZ OLACAK (DİĞER)
AMELLER BABI
13-…….Âişe (R) şöyle demiştir: Peygamber (S) namaz kılar-
ken ben (karşısında uyurdum da) ayaklarımı O’nun kıblesine uzat-mış bulunurdu m. Peygamber secdeye vardığı zaman, eliyle beni dürterdi. Ben de ayaklarımı geriye çekerdim. O secdeden kalktığı za-mân, ben yine ayaklarımı uzatırdım 21.

20  Bu hadîs de, Buhârî’nin bâb başlığında işaret ettiği gibi, sıcağın ve soğuğun şiddetli zamanlarında, giyilen elbiseyi namazda iken yayıp üzerine secde etmenin cevazına delâlet etmektedi r.

21  Bu hadîs, bâb başlığındaki hususa, yânî namaz içinde iken yapılan küçük iş ve hareketle rin cevazına delâlet etmektedi r. Bununla beraber erkek ile kadının birbirler ine el ile dokunmala rının abdesti bozmayacağına, ve uyuyan insana doğru namaz kılınabileceğine de açıkça delâlet etmektedi r.

12-…….Enes ibn Mâlik (R) şöyle demiştir: Biz Peygamber (S)
ile birlikte sıcağın şiddetinde namaz kılardık da, bâzılarımız sıcaktan yüzünü yere değdirmeye muktedir olamadığı zaman, büründüğü elbisenin bir ucunu secde yerine yayar ve üzerine secde ederdi20.

14-…….Bize Şu’be, Muhammed ibn Ziyâd’dan; o da Ebû Hureyre (R)’den tahdîs etti ki, Peygamber (S) bir namaz kılmış, şöyle buyurmuştur: “Şübhesiz şeytân namazımı bozmak için benim karşıma geldi ve bana hücum etti. Allah bana ona istediğimi yapma kuvveti verdi. Ben de onun boğazını sıktım. Ve yemin ederim ki, sabah olunca hepiniz ona bakasınız diye, onu bir direğe bağlamak istedim. Fakat Süleyman Peygamber’in (O’na selâm olsun): RdbbVğfir lî ve heb lî mulken lâ yenbağt li-ahadin min ba’dî inneke ente’l-vehhâb (— Ey Rabb’ım, bana mağfiret et. Bana öyle bir mülk ver ki, o benden başka hiçbir kimseye lâyık olmasın. Şübhesiz Sen bütün murâd-ları ihsan edensin) (sâd: 35) demiş olduğunu hatırladım. Allah da onu köpek gibi kovdu”22.
Nadr ibn Şumeyl, noktalı zâl ile “feza’attuhu” yânî onu boğdum şeklinde söyledi. Dâl ve şeddeli ayn ile “fede’attuhu” kelimesi ise Yüce Allah’ın: “Yevmeyuda’ûne… = Ö gün onlar cehennem ateşine itilip kakılırlar'” (et-Tûr: 13) kavimdend ir. “Yuda’ûne = Yudfa’ûne” yânî itilip kakılırlar ma’nâsmadır. Doğru olan “Fede^attuhu” şeklidir. Şu kadar var ki, Şu’be işte böyle ayn ve tâ harflerin in şeddesi ile söylemiştir 23.

22  Bu hadîs dahî Peygamber’in namaz içinde iken kendisine görünüp, namazını bozmak için hücum eden şeytânı yakalayıp def etmesi gibi fiilleri ile bâb başlığına delildir. Bâb başlığına uyan yeri “Onu def ettim” yâhud “Boğdum” ma’-nâsına olan ifâdelerdir. Çünkü bunlar küçük ameldir. Bundan, küçük amellerin namazı bozmayacağı hükmü çıkarılmıştır.

23  İbn Şurneyl’den gelen bu ziyâde Buhârî’nin Ebû Zerr, Ebû’1-Vakt, Asîlî ve İbn Asâkir nüshalarında yoktur. Bu ziyâde Kuşmeyhenî ile Kerîme nüshalarında sabittir (Fethu’l-Bârî). Buradaki kelimeler lûgatta şöyledir:
: Darb vezninde, unf.ve şiddetle öte kakmak ma’nâsmadır, üçüncü bâbdandır…
Dâl’in fethi ve noktalı gayn’ın sükûnu ile öldürünceye kadar boğazını sıkıp boğmak ma’nâsınadır. Üçüncü bâbdandır.
Zâl’in fethi ve hemzenin sükûnuyle pek şiddetle boğmak ma’nâsınadır.
Noktasız ayn ile oUü ma’nâsınadır, üçüncü bâbdandır. Ve şiddetle

11-BÂB: MUSALLÎ, NAMAZDA İKEN HAYVANI BAĞLI BULUNDUĞU YERDEN ANSIZIN ÇÖZÜLÜP BOŞANSA (NE YAPAR)?

Ve Katâde: Namaz kılan bir kimse (hırsız tarafından)
elbisesin in alındığını görse, namazı bırakıp o hırsızın
ardından gider, demiştir 24.

15-…….Bize el-Ezrak ibnu Kays tahdîs edip şöyle dedi: Bizler
el-Ahvâz mıntıkasında Harûriyye fırkası ile harb ediyorduk . Bu harb günlerinde ben, bir nehir kenarında (yâhud yamacı üzerinde) bulunuyor dum 25. Baktım ki, birisi orada binek hayvanının gemi elinde 61-
deP eylemek ma’nâsmadır.
Dâl’in fethi ve ayn’in teşdîdiyle unf ve azar ile def eylemek ma’nâsmadır; birinci bâbdandır (Kaamûs Ter.).

24  Katâde’nin bu sözünü Abdurrazzâk mevsûlen rivayet etmiş ve: “Musallî kuyu kenarında bir çocuğu görür de, çocuğun kuyuya düşmesinden korkarsa namazını bozar, çocuğa koşar” dediğini de ziyâde etmiştir (Aynî ve Kastaliânî).

25  Hadîsteki bu  terkibind e cüruf, cîm’in ve râ’nın dammı ile sel suyunun yardığı yere denir. Dilimizde “yar” ta’bîr olunur.
sel suyunun oyup götürdüğü arz parçasıdır. Buna göre nehir yan, demek olur. Bu kelime Kuşmeyhenî nüshasında noktasız hâ ile zabto-lunmuştur. Huruf ise cânib ma’nâsına olduğundan tercemede bu iki ma’nâya işaret edildi. Sarihler bunun, Duceyl nehri olduğunu bildirmişlerdir.
el-Ahvâz, Basra ile Fars arasında dokuz kazaya denir ki, herbirini n husûsî ismi vardır; mecmûuna Ahvâz denir. Herbirine müfred olarak Hevz denilmez. Dokuz kaza şunlardır: Râmehurmuz, Asker Mukrim, Tuster, Cundisâbûr, Sûs, Şarak, Nehr Teyrî, Eydec, Menâzer (Kaamûs Ter.). Bütün Ahvâz, Umer’in ha-lîfeligi devrinde fetholunm uştur.

duğu hâlde namaz kılıyor. Namaz kılarken hayvan o zâtı çekiştirmeye; o da hayvanının ardından gitmeye başladı. Râvî Şu’be: Bu namaz kılan zât Ebû Berze el-Eslemî(R)’dir, demiştir. İşte Ebû Berze’nin namaz içindeki bu hâlini gören, Hâricîler’den bir adam: Yâ Allah, şu ihtiyara cezasını ver! diyordu. O ihtiyar (yânî Ebû Berze) namazı bitirince (o Haricîye karşı) şöyle cevâb verdi: Ben senin sözünü işittim. Ve yine ben Rasûlullah ile beraber altı yâhud yedi yâhud sekiz gazvede bulundum. Ve Rasûlullah’ın (namazda ve diğer hususlard a insanlara dâima) kolaylaştırma gösterdiğine şâhid oldum. Şimdi benim bu hayvanın hareketin e engel olmakhğım, onu başıboş bırakmaklığım-dan bana daha sevgilidi r. Çünkü bırakılınca hayvan kendi yemliğine dönecek ve o takdirde bana meşakkat ve zorluk olacaktır 26.
16-…….Urve şöyle demiştir: Âişe (R) şöyle dedi: .Güneş tutuldu. Peygamber hemen namaza kalktı ve uzun bir sûre okudu. Sonra rükû’ etti; rukû’u da uzattı. Sonra başını rukû’dan kaldırdı. Sonra diğer sûreye başladı. Sonra rukû’u yerine getirince, rukû’dan başını

Ahvâz’daki Haricîler harbi Ebû’l-Abbâs Muberred’in Kâmilinde hicretin 60’ıncı yılında başlayıp, 65 yılında sona erdiği bildirilm iştir. 26 Hadîsin bâb başlığına delîl olan yeri “Hayvanı onu çekiştirmeye, o da onun ardından gitmeye başladı” fıkrasıdır (Umdetu’l-Kaari, III, 721).
Kastaliânî şöyle demiştir: Fakîhîer, devamlı çok yürüyüşün farz namazı bozacağı üzerinde ittifak etmişlerdir. Bunun için Ebû Berze hadîsinde bahsedile n yürüyüş, az yürüyüşe hamledili r. Amr ibn Merzûk’un rivayeti bunu te’yîd etmektedi r. Amr ibn Merzûk rivayetin de: Ebû Berze atını tuttu, sonra namaz yerine arka arkaya yürüyüp geldi, şeklindedir. Bu da onun dönüşünün çok yürümekle olmadığını iş’âr eder. Bu bir küçük amel ve az yürüyüş idi. Kıbleye arka dönme de yoktu. Bu sebeble Ebû Berze bu fiilini namaza mâni’ saymıyordu (frşâdu’s-Sârî, II, 357).
kaldırdı. Sonra secde etti. Sonra ikinci rek’atta da bu iki kıyam ve iki rukû’u yaptı. Sonra şöyle buyurdu: “Şübhesiz bunlar, Allah’ın âyetlerinden iki âyettir. Sizler bu tutulmayı gördüğünüz zaman, sizden açılıncaya kadar namaz kılınız, Yemîn olsun ki, ben şu kusûf namazı kıldığım yerde bana va ‘d olunan her şeyi görmüşümdür. Hattâ namazda benim ileriye doğru gitmeye başladığımı gördüğünüz vakit de ben cennetten bir salkım üzüm almak istediğimi görmüşümdür. Ve yine yemîn olsun ki, beni geriye çekilir gördüğünüz sırada ben cehennemi, bâzıst bâzısını kırıyor görmüşümdür. Ve ben cehennemi n içinde Amr ibn Lahuyy’ı da gördüm; işte o, putlar için hayvanları sâibe yapan (yânı salıveren) kimsedir” 27.

12- NAMAZ İÇİNDE İKEN TÜKÜRÜK ÇIKARMAK VE ÜFÜRMEK *” NEVİNDEN CAİZ OLACAK ŞEYLER BABI

Ve Abdullah ibn Amr’dan zikrolunu r ki, Peygamber (S) bir kusûf namazında secdesi esnasında     …’ üfürmüştür 28.

27  Hadîsin bâb başlığına uygunluğu, Peygamber’in bu kusûf namazı içinde İken, bulunduğu yerden biraz ileriye gittiği, ve bir şey tutar gibi elini uzattığı sonra gerilediği fıkralarıdır. İşte BuKârî bütün bu hareketle rin namazı bozmadığını işaret etmiş oluyor.
Hadîsin son fıkrasında Peygamber, sâibe hurafesin i ilk îcâd edeni ve cehennemd e gördüğünü haber vermekted ir. Sevâib, sâibe’nin cem’İdir. Sâibe, adak yapılarak başıboş salıverilen ve bir daha hiçbir işte kullanılmayan devedir. Arablar Câhiliyyet devrinde bir hastanın sıhhatine kavuşması veyâhud bir yolcunun selâmetle dönmesi için deveyi adaklayıp işaret koyarak salıvermek âdetinde idiler. Artık sâibe deve, eceli ile ölünceye kadar istediği merada otlar, istediği sudan içerdi. Hiçbir kimse ona binmek, yük yüklemek hakkını hâiz değildi. Onu kullanmak Arablar’ca haram kılınmıştı. el-Mâide: 102. âyeti ile bu ve diğer hurafeler ve asılsız Câhiliyyet âdetleri redd ve haram kılınmıştır.

28  Abdullah ibn Amr’in bu hadîsini Ebû Dâvûd mevsûlen rivayet etmiştir.
Bâb altındaki hadîslerin bâb başlığına delâleti gayet açıktır.
Ebvâbul-Amel fTs-Salât/1151

17-……. Bize Hammâd, Eyyûb*dan; o da Nâfi’den; o da İbn
Umer(R)’den tahdîs etti ki (o şöyle demiştir): Peygamber (S) mescidin kıblesinde bir tükürük gördü de bundan dolayı mescid ahâlîsine karşı öfkelenip üzüldü ve şöyle buyurdu: “Şübhesiz Allah, herbiri-nizin yüzünün yöneldiği taraftadır. Binâenaleyh herhangi biriniz namaz içinde bulunduğu zaman sakın tükürmesin”. Râvî: Yâhud “Balgam çıkarmasın” buyurdu, dedi. Sonra Rasûlullah indi de onu eliyle kazıdı. Ve tbn Umer: “Herhangi biriniz tükürmek zorunda kaldığı zaman, sol tarafına tükürsün” dedi.

18-…….Bize Şu’be tahdîs edip şöyle dedi: Ben Katâde’den işittim; o da Enes(R)’ten: Peygamber (S): (Mü’min) namaz içinde olduğu zaman şübhesiz o Rabb’ı ile munâcaat eder. Bunun için sakın önüne tükürmesin, sağ tarafına da tükürmesin. Fakat (zarurî durumda) sol tarafından sol ayağının altına (tükürebilir)” 29.

29 Bu hadîsler zarurî hâlde tükürme hakkındaki hükme delâlet etmektedi r. Buhâ-rî’nin Abdest Alma ve Namaz Kitâbları’nda Enes’ten rivayet ettiği hadîslerde Peygamber, tükürme âdabını gösterir. Enes şöyle demiştir: Peygamber (S) -namazda iken- elbisesin in içine tükürdü (yânî onu mendil gibi kullandı), demiştir.
Bu son hadîsin Namaz Kitâbı’ndaki rivayeti şöyledir:
Enes (R)’ten: O şöyle demiştir: Peygamber (S) bir gün kıblede tükürük buldu. Bu kendisine o kadar ağır geldi ki, üzüldüğü yüzünden besbelli oldu. Kalktı, eliyle onu kazıdı. Sonra: “Herbirini z namazına durduğu zaman şübhesiz Rabb ‘ı ile munâcât eder. Rabb ‘ı kendisi ile kıblesi arasındadır. O hâlde, hiçbiriniz k’ıblesine karşı tükürmesin. Zarurî olduğunda ya sol tarafına, ya sol ayağının altına tükürsün ” buyurdu. Sonra elbisesin in kenarından tuttu ve içine tükürüp dürerek “Yâhud İşte böyle yapsın” buyurdu.
Tükürük, İbrâhîm Nahaî’den başkasına göre tâhir ise de, mescide, bilhassa kıble cihetine tükürmek edebe aykırı olduğu için nehyedilm iştir.
Buhârî bu fiillerin bâzısının nehyedilm iş olduğunu, bâzısının da zaruret hâlinde caiz olup namazı bozmayacağını işaret etmek istemiştir.
13- NAMAZI İÇİNDE İKEN ERKEKLERD EN BİLMEYEREK EL ÇIRPAN KİMSENİN NAMAZININ BOZULMAYA CAĞI BABI
Bu konuda Sehl ibn Sa’d(R)’ın, Peygamber(S)’den hadîsi vardır30.

14- BÂB : NAMAZ KILAN KİMSEYE “İLERİ GİT” YÂHUD “BEKLE” DENİLDİĞİ ZAMAN, BUNDA BE’S YOKTUR

19-…….Sehl ibn Sa’d (R) şöyle demiştir: (Bâzı) insanlar Peygamber (S) ile birlikte namaz kılardı. O halde ki, bunlar bellerind eki futalarım, küçük olduğu için (çocuklar ^gibi) boyunlarına bağlamış olurlardı. Bu sebebden (cemâate gelen kadınlara): Erkekler doğrulup oturmadıkça başlarınızı secdeden kaldırmayınız, denirdi31 .
15- BÂB : MUSALLÎ NAMAZ İÇİNDE İKEN SELÂMA MUKAABELE
ETMEZ

30  Setıl’in bu hadîsi “Subhânaltah, erkeklere …. el çırpmak kadınlara mahsûstur…” ibaresiyl e daha evvel de geçmişti. Buhârî bununla iki bâb sonra gelecek olan hadîsi işaret etmektedi r. Rasûlullah, bilmeyere k erkeklere mahsûs olan Subhâ-nallah ta’bîrini söylemeyip de kadınlara mahsûs olan el çırpmayı yaptıkları hâlde o namazın tekrar kılınmasını emretmeme si, bu fiilin namazı bozmadığına delîl oluyor.

31  İbn Hacer, bunu söyleyenin Bilâl Habeşî olması gâlib zann olduğunu ileri sürüyorsa da Ebû Dâvûd ile Beyhakî’nin Esma bintu Ebî Bekr’den olan rivayetle rinden, bunu söyleyenin bizzat Rasûlullah olduğu anlaşılıyor.
Bâb başlığına uyan kısım, metindeki hadîsin son fıkrasındaki tavsiyedi r.
Ebvâbu’1-Amel fî’s-SaIât/1153

20-…….Abdullah ibn Mes’ûd (R) şöyle demiştir: Ben Peygamber (S) namazda iken kendisine selâm verir idim, O
da bana mukaa-bele ederdi. (Necâşî’nin yanından) dönüp geldiğimiz zaman (yine namazda iken) kendisine selâm verdim, fakat bu sefer selâmıma mukaabele etmedi (ve namazdan sonra): “Şübhesiz namaz içinde (Allah ile) azametli bir meşguliyet vardır” buyurdu yı.

21- Bize Ebû Ma’mer tahdîs edip şöyle dedi: Bize Abdulvâris tahdîs edip şöyle dedi: Bize Kesîr ibnu Şınzîr, Atâ ibn Ebî Rebâh’tan tahdîs etti. Câbir ibn Abdillah (R) şöyle demiştir: Rasûlullah (Mus-ta’lık oğulları seferinde) beni kendisine âid bir ihtiyâca gönderdi. Ben gittim. Sonra o işi yerine getirerek geri döndüm ve kendisine selâm verdim. Fakat Rasûlullah selâmımı karşılamadı. Bunun üzerine kalbimde öyle şiddetli bir hüzün meydana geldi ki, «nun mâhiyetini yal- nız Allah bilir. İçimden de: Belki Rasûlullah bana danldı, bu işini ağır yaptığıma hükmetti, dedim. Sonra kendisine tekrar selâm verdim. Yine selâmıma mukaabele etmedi. Bu defa gönlümde birinci de-fakinden daha şiddetli bir hüzün meydana geldi. Sonra Rasülullah’a (üçüncü defa) selâm verdim. Bu kerre (namazdan çıkınca) selâmımı karşıladı. Ve: “Beni, senin selâmına selâm ile mukaabele etmekten, yalnız benim namaz kılmakta bulunmaklığım men’ etmiştir” buyurdu. Ve Rasûlullah bu sırada devesi üzerinde kıbleden başka cihete yönelmiş olarak yol alıyordu 33.

32 Bu hadîs, bu bölümün “Namaz içinde iken kelâmın nehyedilm esi” unvanlı ikinci babında da geçmişti.
Her iki hadîsin bâb başlığına delâletleri açıktır.
Fakîhler bu hadîslerle namaz kılanın sözle mukaabele edemiyeceğinekaail olmuşlardır. Bâzıları işaretle mukaabele edilebile ceğini ve bunun müstehâb olduğunu ileri sürmüşlerdir. Hadîslerin sarîh hükmü, namaz kılana selâm vermenin kerâhatidir.

Sji /i sS&aii J tfj&ı ^j 4»u –

16- NAMAZ İÇİNDE İKEN MEYDANA GELECEK HERHANGİ BİR İŞTEN DOLAYI ELLERİ YUKARI KALDIRMAK BABI

33 Hadîsin son fıkrası, süvarinin kıbleden başka tarafa doğru gittiği sırada bineği üzerinde namaz kılmasının cevazına delildir.

22-…….Sehl ibn Sa’d (R) şöyle demiştir: Rasûlullah’a, Kubâ’-
daki Amr ibn Avf oğullan arasında bir kavga meydana geldiği haberi ulaştı. Rasûlullah, sahâbîlerinden bir takım insanlarl a, onların arasında barış yapmak üzere hemen yola çıktı34. Rasûluilah orada alıkonuldu. Namaz vakti de geldi. Bilâl, Ebû Bekr’e geldi ve: Yâ Ebâ Bekr! Rasûlullah alıkonuldu, namaz vakti de geldi. Sen insanlara imamlık yapar mısın? dedi. Ebû Bekr: Peki, istersen kılalım, dedi. Bunun üzerine Bilâl namaza ikaamet etti. Ebû Bekr de öne geçip insanlara namaz kıldırmak için Allâhu Ekber deyip namaza başladı. Bu sırada Rasûlullah, safflar arasında yürüyerek, saffları yara yara geldi ve nihayet birinci saffta dikildi. İnsanlar tasfîha (yânî el çırpmaya) başladılar 35.

Sehl: “Tasfîh”, tasfîk; yânî el çırpmaktır, dedi.
Sehl şöyle devam etti: Ebû Bekr, namazını kılarken başını çevirmezdi. Arkasındaki cemâat el çırpmayı çoğaltınca başını çevirip baktı ve Rasûlullah’ı gördü ki, Rasûlullah ona işaret edip, insanlara namazı kıldırmasını emretmekt e! Ebû Bekr hemen elini kaldırıp (Rasû-lullah’ın kendisine olan bu emrinden dolayı) Allah’a hamd etti36. Sonra Ebû Bekr geri geri çekilerek, Peygamber’in arkasına geçti ve saffta dikeldi. Rasûlullah da öne ilerleyip insanlara namazın bakıy-yesini kıldırdı. Namazı bitirince yüzünü insanlard an tarafa döndürüp, şöyle buyurdu: “Ey insanlar! Size ne oluyordu ki, namaz içinde bir şey arız olduğu zaman el çırpmaya başladınız? El çırpmak, ancak kadınlara mahsûstur. Her kime namazı içinde iken bir şey arız olur-

34  Amr ibn Avf oğullan Evs kabilesin den bir koldur. Bu hadîste de ifâde edildiği gibi, meskenler i Küba’da idi. Buhârî’nin başka bir rivayetin de: Kubâ halkı kavga etmişler, birbirine girip taş atmışlardı. Bu keyfiyyet Rasûlullah’a haber verildi. Rasûlullah: “Haydin gidelim de barıştıralım” buyurmuştur.

35  Cemâatin el çırpması, Rasûlullah’ın gelmiş olduğunu Ebû Bekr’e haber etmek içindi.

36  Hadîsin bâb başlığındaki hükme delîl olan yeri burasıdır.
Daha evvel geçen diğer rivayette: “Ebû Bekr ikielini kaldırıp…. Allah’a hamd etti” şeklindedir. İşte bundan, namaz içinde herhangi bir sebebden dolayı hamd, duâ, zikr için bu kadarcık bir el hareketin in, eli yukarı kaldırmanın cevazı sabit oluyor.
sa Suhhânallah desin”. Bu sözlerden sonra Rasûlullah Ebû Bekr’e yöneldi ve: “Yâ Ebâ Bekri Sana namazı kıldır diye işaret ettiğimiz zaman seni insanlara namaz kıldırmandan men’ eden nedir?” diye sordu. Ebû Bekr: “Ebû Kuhâfe oğlu için, Rasûlullah’in önünde durup namaz kıldırması lâyık olmaz” dedi.

17- NAMAZDA İKEN ELİNİ BOŞ BÖĞRÜ ÜZERİNE KOYMA(NIN HÜKMÜ) BABI 37

23-…….Bize Hammâd ibn Zeyd, Eyyûb’dan; o da Muhammed
ibn Sîrîn’den; o da Ebû Hureyre(R)’den tahdîs etmiştir. Ebû Hurey-re: Namazda iken eîi boş böğür üzerine koymak nehyedild i, demiştir.
Ve Hişâm ibn Hassan ile Ebû Hilâl Muhammed ibn Selîm, İbn

37 Lûgatla ilgili açıklamalar:
ı İnsanın ortasına denir ki, bel ta’bîr olunur… jCaaS-Vi: İftiâl vezninde … ve kelâmı mu’cîz ve muhtasar kılmak ma’nâsı-nadır; gûyâ ki kelâma ortasından başlamış olur…
Ve Kur’ân-i Kerîm’de secde âyetini tilâvet ederken, secde eylememek için secde âyetini terkedip geçmek ma’nâsına şer’î bir isti’mâldir. Bir kavle göre, secde eylemek için yalnız secde âyetini tilâvet eylemek ma’nâsmadır ki, ikisinde de şer’î nehy sâdır olmuştur…
Ve ihtisar, eli böğür üzerine koymak ma’nâsmadır. Ve namazda sûrenin âhirinden hemen bir yâhud iki âyet okumak ma’nâsına şer’î bir hakikatti r… Ve bir nesneden fuzûlî ve bîhûde olanı hazf ve izâle eylemek ma’nâsmadır… Ve yolun pek yakın olanına gitmek ma’nâsmadır. Ve bir nesneyi kökünü kazımak üzere kesmeyip, hemen bir mıkdârca kesmek ma’nâsınadır.
Boş böğüre denir… Harkafe (omca kemiğinin başı) yânî yan başında olan kemik ile kısa eğenin arasına denir… (Kaamûs Ter.).
İbn Esîr de en-Nihâye’sinde bu ma’nâları verdikten sonra şunu da ilâve etmiştir: Bir ma’nâda musallînin namazda elinde asâ tutup, ona dayanmasıdır ve hadîsteki nehy buna yöneliktir, demiştir.
Tirmizî de, namaz kılan kimsenin elini böğrüne koymasıdır diye tefsir etmiştir ki, bu tefsir, İbn Ebî Şeybe’nin Musannafm da bu hadîsi Ebû Hureyre’-den rivayet eden Muhammed ibn Sîrîn’den nakledilm iştir.
İhtisarın mühim bir tefsirini de Herevî Gartbeyn’inde şöyle bildirmiştir: İhtisar, namazda kıyamı, rukû’u, sucûdu kısaltmaktır. Hadîste böyle hafif teriîb namaz kılmaktan nehyedilm iştir, demiştir.
Ebvâhu’1-Amel fî’s-Salât/1157
Sîrin’den;o da Ebû Hureyre’den;o daPeygamb er(S)’den olmak üzere söylediler 38.

24-…….Bize Muhammed ibn Şîrîn, Ebû Hureyre(R)’den tahdîs etti. Ebû Hureyre: Kişinin, elini boş böğrü üzerine koyarak namaz kılması nehyedild i, demiştir 39.

18- BÂB : İNSAN NAMAZ İÇİNDE İKEN HERHANGİ BİR ŞEYİ DÜŞÜNÜR

Ve Umer (R): Ben namazda iken ordumun mühimmatını hazırlar, tertîb ve tanzîm eylerim,
demiştir 40.

38  Bunlardan birincisi ninkini Buhârî burada, ikincisin inkini de Dârakutnî mevsû-len rivayet etmiştir. Bununla hadîs merfû’ oluyor.

39  Bu lügat ve ıstılah ma’nâlarmdan sonra, hadîsler hakkında daha fazla söz etmeye ihtiyâç yoktur. Bu ma’nâlardan tercih ettiğimize göre, hadîslerin bâb başlığına mutabakat ları açıktır.

40  Umer’in bu sözünü İbn Ebî Şeybe sahîh bir isnâdla mevsûlen rivayet etmiştir. Ahmed ibn Hanbel’in Müsned’inde ve başkalarında, Umer’in bu konuda daha başka ifâdeleri de vardır. Umer’in bu sözlerinden dolayı hiçbir sahâbînin inkârına ma’rûz kaldığına dâir hiçbir rivayet de yoktur. Demek ki mutlak hâtıralar ve düşünceler namazın hakikatin e zarar vermiyorm uş.

25-…….Bana İbnu EbîMuleyke, Ukbe ibnu’l-Hâfis(R)’den haber verdi. O şöyle demiştir: Ben Peygamber ile beraber ikindi namazını kıldım. Peygamber namazdan selâm verince, sür’atle kalktı; acele acele kadınlarından birinin yanına girdi. Sonra dışarı çıktı ve sür’atle gitmesind en dolayı cemâatin yüzlerindeki hayretler ini gördü de: “Ben namazda iken bizde biraz altın bulunduğunu hatırladım 41. Ve bizim yanımızda akşama ulaşmasım-yâhud şöyle dedi: Bizim yanımızda gece geçirmesini- istemedim de, onun taksim edilip dağıtılmasını emrettim” buyurdu 42.

26-…….Ebû Hureyre (R) şöyle dedi: Rasûlullah (S) şöyie buyurdu: “Namaz için ezan okunduğu vakit şeytân, ezanı işitmemek için (yâhud ezan sesini duymayaca k yere kadar; yâhud ezanı duymasın diye) yüzgeri edip (telâşla) yellene yellene kaçar. Müezzin (ezam bitirip) sustuğu zaman, döner gelir. Namaz için ikaamet edilince, yine arkasını dönüp kaçar. îkaameti bitirip susunca yine dönüp gelir. Artık devamlı insanla bulunur da ona: Namazdan evvel hiç aklında olmayan şeyleri hatırla, der durur. Tâ insan kaç rek’at kıldığını bilmez oluncaya kadar” 4Z.
Ebû Seleme ibnu Abdirrahmân: Sizden herhangi biriniz bunu

41  Bu, namaz İçinde namaza âid olmayan bir şeyi düşünmekle, namazın bozulmaya cağını gösterir. Bâb başlığına delil olan yer de burasıdır.

42  Bu hadîs, Ezân’ın Başlaması Kitâbı’nm “İnsanlara namaz kıldırıp da bir hacetini hatırlayan ve insanların omuzlarından aşan kimse bâbı”nda da geçmiş ve ilgili bâzı îzâhlar orada verilmiş idi.

43  Hadîsin bâb başlığına delîl olan yeri, bu son tarafıdır. Nefsânî hâtıralar ve şeytanî vesvesele r namazla ilgili şeyler değildir. Namaz kılarken hâtıralardan, vesvesele rden âzâde kalabilen var mıdır? Belki vardır. Fakat şu muhakkak ki, ümmetin büyük bir kısmı namaz esnasında yabancı olan herşeyden gönlünü boşaltmaya muvaffak olamıyor!..   (Tecrîd Ter., I, 122-123).
Buharı bu hadîsi Ezân’m Başlaması Kitâbı’nda da zikretmişti.
Ebvâhul-Amel fTs-Salât/1159
yaptığı zaman oturur hâldeyken iki secde yapsın, dedi. Ve Ebû Seleme bunu Ebû Hureyre(R)’den işitmiştir ^.

27-…….Bana ibnu EbîZi’b, Saîd el-Makburî’den haber verdi.
O şöyle demiştir: Ebû Hureyre şöyle dedi: İnsanlar, Ebû Hureyre Pey-gamber’den çok hadîs rivayet ediyor, deyip duruyorla rdı. Bir adama
kavuştum da ona:
—  Rasûlullah (S) dün gece yatsı namazında ne okudu? diye
sordum.
O zât: :r    — (Ne okuduğunu) bilmiyoru m, dedi.
Ben:
—  Sen o namazda hâzır bulunmadın mı? dedim 45.
O:
—  Evet, bulundum, dedi 46. (Ebû Hureyre dedi ki:)
— Lâkin ben Rasûlullah’ın o namazda şu ve şu süreleri okuduğunu bilmektey im, dedi 47.

44  Ebû Seleme’nin bu hadîsi, Kitâbu’s-Sehv’de gelecek olan bir hadîsin bir tarafıdır. Buradaki kısmın sonu, bunun mevkuf değil, merfû’ olduğunu göstermektedir.

45  Burası, bâzı nüshalarda soru hemzesiz ” Sen onda tam bir huzurla hâzır bulunmadın (yânî fikrin başka şeylerle meşgul idi)” şeklindedir.

46  O zât, namaz işinden başka şeylerle meşgul olmuş da Peygamber’in okuduğu sûreleri unutmuş gibidir.

47  Ebû Hureyre, fikrini namaz fiilleriy le meşgul edip iyice zabt ve sağlamca bildiğini ifâde etmiş oluyor. Bu hadîste Ebû Hureyre’nin zabtının şiddeti ve sağlamlığı,   çok  hadîs  işitip,  çok  rivayet etmesi   ….  vardır.  Kitâbu’l-İlm’de de Peygamber’den çok hadîs işitip bellemesi ni ve çok rivayette bulunmasını gayet güzel bir gerekçe ile savunması geçmişti.
Buradaki hadîs, Buhârî’nin Müslim’den yalnız olarak rivayet ettiği hadîslerdendir.
Rahman ve Rahîm olan Allah’ın ismiyle


İşlemler

Information

Yorum bırakın