Mahfuz Şaz

11 04 2007

Bu ravinin hadisine, ya zabt fazlalığı, yahut adet çokluğu, yahutta diğer tercih sebepleri nden birisi dolayısıyle kendinden daha üstün bir başka ravi, yönünden muhalefet vaki olursa, racihe (daha üstün olana) mahfuz, mukabilin e (yani mercuha) de şaz denir. Et-Tirmizi, en-Nesa’i ve ibn Mace’nin İbn Uyeyne tarikiyle Amr İbn Dinar’dan, onun Av-sece’den, onun da İbn Abbas’tan rivayet ettikleri Rasulul-lah (s.a.v.) devrinde bir adam vefat etmiş ve azad ettiği bir köleden başka varis bırakmamıştır…” hadisi buna bir misal teşkil eder.

Bu hadisin İbn Abbas’a bağlanmasında İbn Cureyc ve diğerleri İbn Uyeyne’ye tabi olmuşlar: Hammad İbn Zeyd ise bunlara muhalefet etmiş ve hadisi Amr İbn Dinar vasıtasıyla Avsece’den nakletmiş, îbn Abbas’a zikretmem iştir.

Ebu Hatim der ki: “Mahfuz olan İbn Uyeyne’nin hadisidir . Hammad İbn Zeyd adalet ve zabt ehlindend ir; bununla beraber Ebu Hatim, sayı bakımından Hammad İbn Zeyd’e nisbetle daha çok olan kimseleri n rivayetin i tercih etmiştir. Bu açıklamadan anlaşılıyor ki şaz, makbul olan ravinin kendisind en üstün olan kimselere muhalif olarak rivayet ettiği hadistir. Istılah yönünden şazın muteber olan tarifi budur.”


İşlemler

Information

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s




%d blogcu bunu beğendi: